Van Customer Support naar Inside Sales Representative
Je hebt het naar je zin bij Construsoft. Je kent de organisatie, voelt je er thuis en weet wat er van je verwacht wordt. Dan begint het te kriebelen… je bent eigenlijk wel toe aan meer uitdaging in je werk. Bij Construsoft kun je dit altijd aankaarten, dan pakken we dit heel graag samen met jou op. Zo zette Dylan Witte, Customer Support Engineer, de stap naar de functie van Inside Sales Representative.
Bekijk de video en laat je inspireren door Dylans verhaal.
- Wil je jezelf eerst voorstellen?
“Ik ben Dylan Witte en ik woon in Zevenaar met mijn vriendin en haar zoontje. Ik werk vanaf 1 maart 2023 bij Construsoft. Hiervoor was ik projectleider in de elektrotechniek.”
- Hoe ben je bij Construsoft terechtgekomen?
“Een vriend van mij is een jaar eerder begonnen bij Construsoft en vertelde positieve verhalen over deze organisatie. Hij kwam ook uit de bouwsector, net als ik, en weet dus wat het betekent om de omschakeling naar deze branche te maken. Zijn verhalen spraken mij erg aan. Ik heb een open sollicitatie naar de functie van Support Engineer gestuurd en zo ben ik hier terechtgekomen.”
- Welke functie heb je en wat houdt dit in?
“Ik ben intern opgeleid tot eerstelijns Support Engineer. Als generalist houd ik me voornamelijk bezig met het oplossen van meldingen en problemen van klanten. Dat doen wij op de Supportafdeling door middel van TopDesk, onze portal waar alle meldingen binnenkomen. Daarnaast krijgen we ook meldingen via e-mail en de telefoon. Meldingen kunnen gaan over de software of licenties. We verdelen de meldingen in ons team en gaan aan de slag met het oplossen hiervan.”
- Hoe is de sfeer in het Supportteam?
“De sfeer in ons team is supergaaf. We maken leuke uitstapjes, zoals uit eten gaan met het team, en we houden borrelavondjes. Dit soort gezelligheid is goed voor de teamspirit. Hierdoor werk je prettig samen en wil je het maximale eruit halen met elkaar. Ook gaan we elk jaar op wintersport met Construsoft-collega’s. Dat schept zeker een goede band.”
- Wat maakt het werken bij Construsoft zo leuk?
“Ik vind zelf de diversiteit in het klantencontact erg prettig. De meldingen die je krijgt, zijn heel verschillend, waardoor je scherp blijft. Geen dag is hetzelfde. De onderlinge band met collega’s maakt dat ik graag naar mijn werk ga.”
- Hoe ben je ertoe gekomen om de overstap te maken naar de afdeling Binnendienst?
“Voordat ik bij Construsoft werkte, was ik projectleider en zat ik veel op de weg om bij klanten langs te gaan en projecten te bezoeken. Eenmaal bij Construsoft op de Supportafdeling heb je heel veel afwisseling en klantencontact, maar er begon toch iets te knagen. Ik wilde eigenlijk wel weer de weg op, om klanten en prospects te adviseren en begeleiden bij hun keuzes. Dit heeft me aan het denken gezet, met als conclusie dat ik heel graag de commerciële kant op wil en meer op de voorgrond wil werken, het visitekaartje van Construsoft wil zijn. Dit heb ik besproken met het team en mijn manager en ik heb de kans gekregen om te beginnen als Inside Sales Representative bij Construsoft. Dit is een fantastische uitdaging voor mij. Ik heb geen ervaring met verkoop en kan mezelf nu op de Binnendienstafdeling voorbereiden hoe het is om straks naar buiten te gaan, mocht er een salesfunctie vrij komen. Ik kan nog heel veel leren, want het is een heel andere tak van sport. Als Supportmedewerker heb je ook klantencontact, maar als Inside Sales Representative zijn de gesprekken heel anders.”
- Wat is je ervaring na de eerste weken op de Binnendienst?
“Het was wel even schakelen, want je begint weer opnieuw. Gelukkig kwam ik in een warm bad terecht bij mijn Binnendienstcollega’s Jaap en Agnes, superlieve mensen en erg behulpzaam. Ze brengen me de werkzaamheden bij en geven me ook de kans om het zelf uit te zoeken. Het is erg fijn om met hen samen te werken. Natuurlijk is er wel meer competitie op deze afdeling. Dit motiveert mij juist om mezelf te blijven ontwikkelen en het beste uit mezelf te halen. We zoeken trouwens nog een collega op onze afdeling. Kom jij ons team versterken?”
- Wat is het grote verschil tussen Customer Support en de Binnendienst?
“Het grote verschil is hoe de contacten en gesprekken met klanten verlopen. Bij Support hebben klanten jouw hulp nodig en op de Binnendienst ligt de actie bij jou. Je voert een heel ander gesprek en daar ligt wat mij betreft ook wel de uitdaging. Hoe pak ik zo’n telefoongesprek aan? Hoe kan ik een gesprek de goede kant op sturen?”
- Kun je jouw ervaring van de Supportafdeling gebruiken in je nieuwe functie?
“Ik ken onze software en dit product is goud. In de ogen van een klant ben ik al heel snel een volwaardige gesprekspartner. Ik kan meepraten, ook over de problemen waar de klant tegen aan loopt. Dit geeft toch wel een 3-0 voorsprong, ervaar ik zelf. Doordat ik sommige vragen met mijn supportervaring snel kan afhandelen, hoeft de vraag niet doorgezet te worden naar Support. De klant is snel geholpen.”
- Waar wil je naartoe groeien in de toekomst bij Construsoft?
“Zoals gezegd wil ik de weg weer op. Contact met klanten vind ik bijzonder mooi en dit is nog mooier als je dit face-to-face kunt doen. Dat is iets wat ik nu mis. We kijken samen naar hoe ik me kan ontwikkelen op commercieel vlak. Zo kan ik veel leren door op een beurs te staan en met bezoekers te praten, of bijvoorbeeld door presentaties te geven. Ook wil ik met de buitendienst mee om te horen welke gesprekken zij nou voeren. Is er nog een passende opleiding die ik kan volgen, enzovoort. Het is heel fijn dat Construsoft zo meedenkt en me helpt mijn talent verder te ontwikkelen. Mijn productkennis, opgedaan bij Support, kan ik nu goed gebruiken om klanten te adviseren over onze software. Hierdoor kan ik een waardevolle bijdrage leveren aan de groei van het bedrijf. Kortom: deze overstap is voor zowel Construsoft als mijzelf een hele mooie win-winsituatie. Ik hoop dat er snel een plekje voor me vrijkomt bij de Verkoopafdeling. Ik heb er in ieder geval heel veel zin in.”